Achtergrond

De meest succesvolle mediacrowdfunding ooit!

The Chosen is de eerste dramaserie ooit over het leven van Jezus. Het bekendste verhaal ter wereld wordt op hedendaagse wijze herverteld, vanuit het perspectief en de levens van de mensen om Jezus heen.

De serie, bedacht door regisseur Dallas Jenkins, wordt gemaakt met behulp van de meest succesvolle mediacrowdfunding-actie die ooit is gehouden. Jenkins kende alle films en veel bijbelse dagboeken die over Jezus gemaakt zijn, maar geen van allen spraken ze hem echt aan: ‘Eerlijk gezegd heb ik het meeste allemaal al eerder gehoord en vind ik het moeilijk mezelf te  herkennen in de perfecte zoon van God die zonder zonde was. Ik kan mezelf veel beter herkennen in de zondaars die met Jezus optrokken. Het probleem met veel ‘Jezusprojecten’ is dat ze je meeslepen van bijbelverhaal naar bijbelverhaal, en daarbij de menselijkheid en achtergrondverhalen van de betrokken personen verbloemen.’

Met The Chosen wilde Jenkins een serie maken die op zoek ging naar Jezus zoals Hij door de mensen om Hem heen gezien werd. ‘Dat deed iets met me. Het raakte me en ik ervaarde Hem zoals zij Hem vermoedelijk ook hebben ervaren.’